kikboksas

Kikboksas yra viena populiariausių kovinių sporto šakų visame pasaulyje. 

Šiandien kikboksą varžybų, fitneso ir laisvalaikio tikslais praktikuoja įvairaus amžiaus, lyties ir tautybių žmonės.

Per daugelį metų apie kikbokso sportą buvo sukurta daug kino filmų, pvz. su aktoriumi Jean Claude Van Damme Kikboksininkas ir Kruvinas sportas.

Šiame straipsnyje išsamiai aptarsime kikbokso istoriją, naudą, varžybų taisykles ir skirtumus, lyginant su boksu ir Muay Thai.

Kas yra kikboksas?

Kikbokso pavadinimas kildinamas iš klasikinio bokso, nes jame naudojami smūgiavimo ir kiti puolimo būdai. Egzistuoja įvairūs kikbokso stiliai:

  • Prancūziškas kikboksas (French Savate)
  • Amerikietiškas kikboksas (American Kickboxing)
  • Tailandiečių kikboksas (Muay Thai)
  • Olandiškas kikboksas (Dutch Kickboxing)
  • Japoniškas kikboksas (Japanese Kickboxing)

Kaip matyti iš pavadinimo, kikboksas yra kovos stilius, apimantis kumščiavimą rankomis ir smūgiavimą kojomis. Iš tikrųjų, tai yra bendrinis terminas, apimantis daugybę kovos ir kovos menų stilių.

Kikbokso esmė yra ta, kad tai yra stovimos artimos kovos stilius. Tai reiškia, kad daugiausia dėmesio skiriama smūgiams ir nėra kovojama ant grindinio.

Technikų įvairovė priklauso nuo atskiros kikbokso stiliaus rūšies.

Kikbokso-varžybos

Be standartinių smūgiavimo technikų, panašių į vakarietišką boksą, kikbokso technikos paprastai apima smūgius kojomis ir keliais.

Kai kurie kikbokso stiliai net apima smūgius alkūnėmis, šiek tiek yra leidžiama atlikti priešininko sugriebimą ir net smūgius į galva.

Šiuolaikinėse kikbokso sporto šakose, kaip antai K-1, Glory arba One Championship, taikomos labai panašios taisyklės, leidžiančios smūgius, spyrius, smūgius kojomis ir ribotą grumtynių ir (arba) susikabinimų skaičių.

Kas yra kardio kikboksas?

Kardio kikboksas – tai aerobinio fitneso treniruotės nesusijusios su varžybomis, kuriose naudojami kikbokso technika ir judesiai.

Tai kikbokso sporto pratimai, orientuoti į širdies ir kraujagyslių sistemą, tačiau su mažesniu krūviu ir be jokios kovos.

Kardio kikboksas yra populiari fitneso treniruotė, praktikuojama visame pasaulyje.

Kikbokso taisyklės

Kikbokso, kaip ir visų kovinių sporto šakų, varžybas reglamentuoja taisyklės ir nuostatai. Štai keletas pagrindinių ir esminių kikbokso taisyklių, patvirtintų geriausiose pasaulio kikbokso varžybose:

Apranga

Kikboksininkas turi dėvėti šortus be viršutinės aprangos, o moterys papildomai dėvi sportinę liemenėlę. Kikbokse, kitaip nei bokse, neleidžiama avėti batų.

Saugumo sumetimais visada dėvimos kirkšnių ir burnos apsaugos priemonės. Mėgėjų kikbokso varžybose taip pat gali būti reikalaujama naudoti galvos apsaugas.

 Svorio kategorijos

Varžybų dalyviai skirstomi į skirtingas svorio kategorijas, kad kovotų tik su to paties svorio kategorijos varžovais. Toks suskirstymas į kategorijas yra sąžiningesnis sportininkams, nes didesnis svoris yra pranašesnis kovos situacijose.

Rungtys

Kikbokso kovos paprastai trunka 3 raundus po 3 minutes, o čempionato kovos – 5 raundus. Nokauto atveju nugalėtojas nustatomas iš karto.

Teisėjai ir arbitrai

Teisėjas yra atsakingas už kovotojų saugumo užtikrinimą ir užtikrina, kad kovos būtų sąžiningos. Paprastai už ringo ribų yra 3 arbitrai, kurie vertina kovą. Jei nokauto nėra, teisėjas vadovaujasi trijų arbitrų kortelėmis ir nustato kovos nugalėtoją.

Pražangos

Kikbokso pražangos yra – smūgiai į galvą, gerklę ir kirkšnį (pakartotinai). Taip pat ribojamas susikibimas – susikibus turi būti iš karto smūgiuojama keliu ir leidžiama smūgiuoti ne ilgiau kaip 5 sekundes, kol vyksta puolimas ar kontrataka.

Jei abu kovotojai įsitraukia į grumtynes be atakos, teisėjas nutraukia grumtynes.

Kikbokso technikos

Tarptautinėse kikbokso varžybose leidžiami šie kikbokso metodai: smūgiavimas rankomis, spyriai kojomis, smūgiai keliais ir apribotas susikibimas.

Kai kurios pradedantiems sportininkams skirtos kikbokso technikos apima standartinius smūgius kumščiais ir kojomis, pusapvaliais spyriais kojomis (roundhouse kicks) ir tiesiais kelių smūgiais (straight knees).

Apžvelkime šiuos metodus išsamiau:

Smūgiai (Punches)

Kikbokso smūgių technika yra tiesiogiai paveldėta iš klasikinio bokso.

Pagrindinės smūgių technikos: smūgis (the jab), tiesus/priešpriešinis smūgis (straight/cross), smūgis kumščiu (uppercut) ir smūgiavimas kabliu (hook).

Kai kurie pažangesni smūgių būdai yra sukamasis smūgis iš nugaros (spinning backfist) ir supermeno smūgis (superman punch).

Smūgiai gali būti suduodami tiesiai į veidą, smilkinius, smakrą, žandikaulį, krūtinės ląstą, kepenis ir pilvą. Draudžiama smūgiuoti į pakaušį arba gerklę.

kikbokso-technikos

Smūgiai kojomis (Kicks)

Smūgiai kojomis yra tolimojo nuotolio kikbokso ginklai.

Kiekviename kikbokso stiliuje yra daugybė smūgių atlikimo variantų.

Pagrindinės kikbokso smūgių technikos yra sukimosi visu kūnu smūgis (roundhouse body kick), aukštas smūgis (high kick) ir kojų smūgis (low kick).

Sudėtingesni smūgiavimo būdai yra sukamasis smūgis per nugarą (back kick), kirvio smūgis (axe kick), šuolio smūgis (jump kick), oro smūgis (flying kick) ir smūgis ratu (cartwheel kick).

Dauguma smūgių naudojami puolant. Gynybiniai judesiai (the teep ir push kick), atliekami į saulės rezginį, pilvą arba veidą, siekiant sutrikdyti priešininko veiksmų ritmą, bet gali būti naudojami ir puolimo tikslais.

Smūgiai atliekami į krūtinės ląstą, rankas, galvą, kaklą, kojas ir nugarą. Daugumoje kovos sporto šakų smūgiai į kirkšnį paprastai yra draudžiami, nors reguliariai pasitaiko nelaimingų atsitikimų.

Smūgiai keliais (Knees)

Smūgiai keliais suduodami į kelio girnelę arba aplinkinę jo sritį. Jie gali būti efektyviai taikomi trumpuoju, vidutiniu ar gana ilguoju atstumu.

Atliekamos pagrindinės smūgiavimų keliais technikos – tiesiais ir įstrižais keliais, smūgiais nukreiptais į krūtinkaulį, pilvą arba krūtinės ląstą.

Pažangesnis kelio smūgis yra atliekamas pašokant (flying/jumping), kuris nukreipiamas į galvą ir turi didesnį triuškinantį poveikį.

Kokia kikbokso nauda?

Kikboksas praktikuojamas dėl įvairių priežasčių. Daugelis mišrių kovos menų atstovų kikboksą renkasi kaip kovos pagrindą dėl jo veiksmingumo. Be dalyvavimo varžybose, kikbokso sportas yra naudingas bendrai fizinei būklei, savigynai ir svorio metimui.

Panagrinėkime kikbokso treniruočių naudą sveikatai ir kitą kikbokso treniruočių naudą.

Geresnė fizinė forma

Jei norite tapti sportiškesni ir stipresni, kikboksas yra puiki treniruotė. Kikbokso treniruotės – tai viso kūno mankšta, kuri yra ir kardio, ir raumenų intensyvumo užsiėmimas.

Reguliariai treniruojantis kikboksą, geresnė fizinė būklė yra ne klausimas, ar kada nors bus, o tik klausimas, kada bus.

Svorio metimas

Kikbokso treniruotės įprastai trunka 1-2 valandas ir per kiekvieną treniruotę galima sudeginti iki 1000 kalorijų.

Laikantis subalansuotos mitybos, reguliarios kikbokso treniruotės gali būti puiki lieknėjimo plano dalis. Nedaug yra pratimų, kurie taip efektyviai, kaip kikboksas, degintų kalorijas.

Savigyna

Užsiimdami kikboksu išmoksite kovinių veiksmų. Kikboksas yra visapusiškas kovos stilius, turintis ir tolimojo, ir trumpojo nuotolio smūgiavimo technikų.

Jis taip pat apima puolamuosius ir gynybinius judesius. Kai nėra kur bėgti, mokėjimas kovoti gali būti vertingas gyvenimo įgūdis.

Streso malšinimas

Be to, kad pastebėsite fizinės būklės pagerėjimą, kikbokso nauda gali būti ir dvasinė ar psichologinė.

Kikboksas yra intensyvi treniruotė, kuri sukelia teigiamus jausmus, nes po treniruotės smegenyse ir nervų sistemoje išsiskiria endorfinai. Tai padeda valdyti stresą, atpalaiduoti ir pagerinti miego kokybę.

kikbokso-nauda-ir-privalumai

Didina pasitikėjimą

Kai tobulėsite ir atrodysite geriau, laikui bėgant natūraliai padidės jūsų pasitikėjimas savimi. Be to, pasitikėjimą savimi sustiprina žinojimas, kad galite apsiginti naudodami savigynos įgūdžius.

Kikbokso istorija 

Kikbokso kovos menai atsirado prieš daugelį šimtmečių. Muay Thai ir kiti Pietryčių Azijos kovos menai buvo skirti neginkluotai kovai mūšio laukuose, o įrašai apie juos siekia maždaug XII a.

Karatė buvo sukurta maždaug XVII a., o XX a. pradžioje pradėta naudoti Japonijoje.

Pirmieji įrašai apie kikbokso varžybas datuojami maždaug XVI a., kai susidomėta Muay Thai kaip sportu.

Tačiau tuomet nebuvo daug taisyklių ar nuostatų. Kovos buvo sankcionuojamos be jokių svorio kategorijų ar apsaugos priemonių apribojimų.

Kikbokso, kaip kovos sporto šakos, istorija yra gerokai vėlesnė. Muay Thai virto modernia sporto šaka maždaug tik 1920 metais, kai į ją buvo įtraukti vakarietiško bokso elementai – bokso ringas, pirštinės, teisėjai ir rungčių bei laiko limitai.

Rytų Azijoje kikboksas buvo atskirai vystomas Kiokušin karatė forma apie 1950-uosius metus.

Šis sportas vėliau išsivystė į japonišką kikboksą, sujungus Kyokushin ir Muay Thai elementus.

Japonijos kikboksui tapus vis svarbesniam ir įtakingesniam, vakarinėje pasaulio dalyje ši sporto šaka įgavo kitokį identitetą – amerikietiškąjį ir olandiškąjį kikboksą.

Septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje vyko kikbokso turnyrai tarp skirtingų kikbokso stilių formų.

1993 metais buvo įkurta Japonijos kikbokso organizacija K-1, kuri propagavo kikboksą pagal suvienodintas taisykles.

Varžovai iš viso pasaulio atvyko į Japoniją išbandyti savo įgūdžių ir nustatyti geriausią kikbokso kovos stilių.

Devintojo dešimtmečio pabaigoje ir 2000-ųjų pradžioje K-1 tapo dominuojančia kikbokso organizacija. Šiandien visos šiuolaikinės kikbokso varžybos taiko K-1 egzistavimo metu sukurtas taisykles.

Kikboksas ir boksas

Nors kikboksui didelę įtaką daro boksas, abi kovinės sporto šakos yra labai skirtingos. Apžvelkime bokso ir kikbokso skirtumus.

Akivaizdžiausias skirtumas yra platesnis kikbokso technikos spektras. Smūgiai rankomis ir keliais padaro kikboksą labiau išbaigtu ir dinamiškesniu kovos stiliumi nei vien tik rankomis bokse.

Kikbokse galima išmokti ir įvaldyti daugiau technikų, palyginti su bokso smūgių technikų rinkiniu.

Nors abiejose sporto šakose svarbus yra miklus darbas kojomis, tačiau bokse galvos judesiai, stengiantis išvengti smūgių, naudojami labiau nei kikbokse.

Kikbokse gynyba labiau grindžiama blokais, nes atakos, nuo kurių reikia apsisaugoti, yra įvairesnės ir sudėtingesnės.

Tai nereiškia, kad vienas stilius yra geresnis už kitą. Vieno galingo ir tikslaus smūgio į žandikaulį gali pakakti, kad žmogus būtų nokautuotas, tuo tarpu kikbokse yra daugiau galimų ginklų.

Gatvės kovose lemiamą reikšmę turi greitis, todėl boksas gali būti pranašesnis už kikbokso kovas. Tačiau kikboksas tapo universalesniu mišrių kovos menų smogiamųjų veiksmų pagrindu.

Kikbokso treniruotėse taip pat yra labiau išbaigtas treniruočių režimas, leidžiantis treniruoti ir viršutinę, ir apatinę kūno dalį, todėl kikboksas gali būti naudojamas fitneso treniruotėms.

kikboksininkai-ringe

Muay Thai ir kikboksas

Muay Thai priskiriamas kikbokso stiliui. Tačiau tai taip pat yra dvi atskiros kovinės sporto šakos su skirtingomis taisyklėmis. Taigi kuo skiriasi Muay Thai ir kikboksas?

Tarp šių dviejų sporto šakų yra keletas ryškių skirtumų, pavyzdžiui, Muay Thai naudojami smūgiai alkūnėmis ir kova grumtynėse. Smūgiai alkūnėmis yra draudžiami visose kikbokso varžybose.

Kikbokso varžybos išpopuliarėjo 9-ajame dešimtmetyje, kai jos buvo transliuojamos per televiziją visame pasaulyje.

Kadangi laidos buvo skirtos paprastiems žiūrovams, iš kurių daugelis manė, kad grumtynės yra ne tokios įdomios, jų buvo sumažinta iki minimumo, kad būtų daugiau veiksmo.

Kikbokso varžybose judesiai yra dinamiškesni, o Muay Thai judesiai atrodo statiškesni ir labiau apskaičiuoti.

Lyginant šių dviejų stilių veiksmingumą, kiekvienas iš jų turi savų privalumų. Muay Thai turi daugiau artimojo ir tolimojo nuotolio kovos būdų, o kikboksas pasižymi dinamiškesniais judesiais.

Šiandien kikboksą ir Muay Thai pamėgo varžybų dalyviai ir fitneso entuziastai visame pasaulyje.

Išvados

Kikboksas daugiau nei paprastas sportas – tai kompleksiškas gyvenimo būdas, kuris skatina fizinį aktyvumą ir psichinę sveikatą.

Kikbokso praktika ne tik stiprina kūną, bet ir ugdo kovos įgūdžius, suteikdama žmogui galimybę įveikti iššūkius.

Kikboksas tampa ne tik sporto šaka, bet ir sukuria gyvenimo filosofiją, kurioje svarbu siekti harmonijos tarp savo fizinės ir psichinės sveikatos bei tobulinti save.

Toks žmogus ne tik rūpinasi savo kūnu, bet ir ugdo savo vidinę stiprybę, kuri padeda įveikti gyvenimo iššūkius su pasitikėjimu ir ryžtu.

Kas yra kikboksas❓

Kikboksas – pilno kontakto kovinė sporto šaka, kurioje pirštines vilkintys varžovai gali mušti ir spardyti basomis kojomis.

Kokios yra kikbokso pražangos❓

Kikbokso pražangos yra smūgiai į galvą, gerklę ir kirkšnį (pakartotinai). Taip pat ribojamas susikibimas. Jei abu kovotojai įsitraukia į grumtynes be atakos, teisėjas nutraukia grumtynes.

Kokios yra kikbokso technikos❓

Tarptautinėse kikbokso varžybose leidžiami šie kikbokso metodai: smūgiavimas rankomis, spyriai kojomis, smūgiai keliais ir apribotas susikibimas.

Kokie yra kikbokso stiliai❓

Kikbokso stiliai skiriasi pagal tradicijas, kilmę ir naudojamą techniką, pvz.: Prancūziškas kikboksas (French Savate), Amerikietiškas kikboksas (American Kickboxing), Tailandiečių kikboksas (Muay Thai), Olandiškas kikboksas (Dutch Kickboxing), Japoniškas kikboksas (Japanese Kickboxing).

Ar kikboksas gali padėti apsisaugoti❓

Taip, kikbokso technikos gali būti naudingos savigynos situacijose. Tačiau būtina atsiminti, kad savigynai reikia ne tik fizinių įgūdžių, bet ir situacijos suvokimo bei tinkamo sprendimo.